Martin Horňák bol slovenský herec, dabingový režisér, ktorý sa narodil 09.03.1952 v obci Trenčín a zomrel 11.09.2020 (vo veku 68 rokov).
Mnohé divadlá závideli Martinu takú charakterovo rôznorodú, ale tvorivým názorom súrodú, spoločným účinkovaním v mnohých inscenáciách zohratú hereckú partiu. Postupne, po odchode viacerých hercov do iných divadiel, vykryštalizovalo sa v mužskej časti súboru kvarteto hodné i Národného divadla.
Tento herecký štvorlístok spoluvytváral aj Martin Horňák. Bola to pre divadlo, ale i pre neho plodná éra, nemálo náročná, pretože v mnohých profilových inscenáciách stvárňoval kľúčové postavy. Stvárnil mnohé veľké i titulné úlohy, o ktorých s uznaním písala aj súdobá divadelná kritika.
Účinkoval v mnohých významných tituloch našej i svetovej dramatiky, ale vyzdvihnúť by sme rovnako mohli i jeho účinkovanie v hrách s malým obsadením. Martin Horňák bol ideálny protagonista pre monodrámy, čo potvrdili jeho herecké kreácie v inscenáciách Balkon story a Kontrabas. Podobne to bolo aj v ďalších komorných inscenáciách – Havlovej Audiencii, Schisgalovej Láááske, voľnej adaptácii Becketovej predlohy Čakanie na Bohoša, alebo v inscenácii Gavranovej hry Zabudni na Hollywood.
Názornou ukážkou jeho hereckého rukopisu bol výkon vo vyše 100 reprízovej inscenácii hry Yasminy Rezy Kumšt. Nie je teraz priestor na štatistický výpočet jeho javiskových postáv, ten zoznam by bol siahlodlhý, na čele ktorého by asi stál Cyrano a jeho osudové stretnutie s Roxanou.
Mohli by sme menovať dlhý zoznam inscenácií vytvorených skvelými režisérmi, v ktorých svojou žánrovo neobmedzenou hereckou tvorbou prispieval k vzniku výnimočných titulov repertoáru.
Tieto zaujali nielen v kontexte celoslovenskom, československom, ale i na festivaloch a prehliadkach v zahraničí. Označenie jeho hereckého prejavu slovom civilný by znelo ako klišé, lepšie ho vystihujú prívlastky prostý, presný, pravdivo ľudský.
Maroš, ako ho v divadle familiárne volali, obohatil pokladnicu nielen martinského, ale celého slovenského dramatického umenia, lebo okrem divadelných dosiek svoj talent uplatňoval v tvorbe rozhlasovej, televíznej i filmovej. Nezmazateľne sa zapísal do dabingovej tvorby nielen ako herec, ale aj ako režisér.
Chýbať bude predovšetkým svojim najbližším, pretože citové vzťahy vytvorené počas spoločného života strata blízkeho človeka bolestivo zasiahne.
Manželka: | Renáta Rundová |